Mag. Mag. Dr. Alexander Preisinger


Alexander Preisinger

Mag. Mag. Dr. Alexander Preisinger

Porzellangasse 4
1090 Wien
Room: 1OG69

T: +43-1-4277-40885
alexander.preisinger@univie.ac.at

 u:find: Information about

Curriculum Vitae

/

  • Curriculum Vitae
    • Born on 30 December 1982 in Vienna
    • 2002-2007: Teacher training in German and History, Social Studies, Political Education
    • 2003-2011: Teacher training in Psychology and Philosophy
    • 2007-2013: Employee at the Institute for Cultural Studies of the Austrian Academy of Sciences, third-party funded projects: "migration.macht.schule" (Sparkling Science) and "Narrated Economy" (Austrian National Bank)
    • since 2009: External lecturer at University of Performing Arts and Music Vienna
    • 2009-2013: Doctoral studies in German Studies at the University of Duisburg-Essen, Title: "Narrating Neoliberal Economy. Criticism of Capitalism in Literature around 2000"
    • since 2011: Teacher at the Schumpeter Business Academy/Business School
    • since 2017: Senior Lecturer at the Department for History of the University of Vienna

Research

/

  • Key Research Topics
    • Methods of history didactics
    • Serious games, gamification, computer games and history teaching
    • (Inter-)discourse analysis, narratology
  • Projects
    • Creation of the textbook "Schlagwort Geschichte" (hpt-Verlag)
    • together mit Stephan Mai: "Digitale Spiele in der Politischen Bildung und im Geschichtsunterricht" (Weltbild-Verlag)

Publications

Publications in u:cris

Showing entries 1 - 20 out of 58

Press Play. Newsgames für den Unterricht. / Preisinger, Alexander (Editor); Nedoma, Anja (Editor).

36 p. Wien : edition polis. 2024.

Publications: Other publicationBrochure


Geschichte spielend lernen - 'Serious Games'. / Preisinger, Alexander.

In: Praxis Geschichte, No. 6, 01.11.2023, p. 52-53.

Publications: Contribution to journalArticle


Part of the Game : Österreichische Indie-Spiele als politische Kommentare. / Preisinger, Alexander; Prager, Lorenz.

Politiken des (digitalen) Spiels. Bielefeld : Transcript Verlag, 2023. p. 269-277.

Publications: Contribution to bookChapter


Gaming on Climate Change. / Preisinger, Alexander; Endl, Andreas.

Narratives Crossing Boundaries: Storytelling in a Transmedial and Transdisciplinary Context. ed. / Joachim Friedmann. Bielefeld : Transcript Verlag, 2023. p. 225-245.

Publications: Contribution to bookChapter


Spiel der Macht, Spiel des Ausgleichs. / Preisinger, Alexander; Wallnig, Thomas J.J.

In: Geschichte lernen, No. 214, 24.07.2023, p. 19-26.

Publications: Contribution to journalArticlePeer Reviewed


Digitale Geschichtskultur zum Ersten Weltkrieg. / Preisinger, Alexander; Prager, Lorenz.

In: Geschichte lernen, No. 211, 01.02.2023, p. 24-29.

Publications: Contribution to journalArticle


Mit Geschichte spielen. Computerspiele und Geschichtsdidaktik. / Preisinger, Alexander.

In: Österreich: Geschichte, Literatur, Geographie, No. 66, 07.12.2022, p. 225-242.

Publications: Contribution to journalArticle


Mit dem Klima spielen. / Preisinger, Alexander.

1 p. Wien : Verein Argument Utopie. 2022.

Publications: Other publicationOther


Analoge und digitale Politiksimulatoren. / Preisinger, Alexander (Editor); Ancuta, Stefan Emanuel (Editor).

Wien : Zentrum polis. 2022.

Publications: Other publicationBrochure


Medien und Demokratie im digitalen Spiel. / Preisinger, Alexander.

In: Praxis Politik, No. 02, 20.04.2022.

Publications: Contribution to journalReview


Grenzerfahrungen : Flucht im digitalen Spiel. / Preisinger, Alexander; Prager, Lorenz.

In: Unterricht wirtschaft+politik, No. 1, 03.2022, p. 54-55.

Publications: Contribution to journalArticle


Digitale Spiele in der historisch-politischen Bildung. / Preisinger, Alexander.

Frankfurt am Main : Wochenschauverlag Geschichte, 2022. 262 p.

Publications: BookPeer Reviewed


"Democracy 3" - Ein digitaler Politiksimulator. / Preisinger, Alexander.

Politisches Lernen mit digitalen und analogen Bildmedien. ed. / Elmar Mattle; Robert Hummer; Simon Mörwald. Salzburg, Wien : Edition Tandem, 2022. p. 69-78.

Publications: Contribution to bookChapter


Politische Bildung und digitales Spiel. / Preisinger, Alexander.

Digitale Spiele und fachliches Lernen.. ed. / Holger Arndt. Vol. 1 Erlangen : FAU University Press, 2022. p. 161-191 (FAU Lehren und Lernen, Vol. 7).

Publications: Contribution to bookChapter


TikTok-Videos mit Geschichtsbezug. / Preisinger, Alexander; Wallner, Anita.

In: Geschichte lernen, No. 204, 01.12.2021, p. 57-59.

Publications: Contribution to journalArticle


Showing entries 1 - 20 out of 58

Activities

Showing entries 101 - 107 out of 107

Integration funktioniert durch Leistung. Der unternehmerische Migrant als Anrufungsfigur in online Diskursen

Alexander Preisinger
Talk or oral contribution
19.1.2012 - 19.1.2012

Der diskurshistorische Ansatz der Kritischen Diskursanalyse: Theorie und Empirie

Alexander Preisinger
Online-Leserkommentare: Gelebte Meinungsvielfalt oder diskursive Radikalisierung?
Conference, Talk or oral contribution
28.9.2011 - 28.9.2011

migration.macht.schule: das Projekt

Alexander Preisinger
Talk or oral contribution
28.9.2011 - 28.9.2011

Racism in online discourses on migration and language. A case study on an Austrian online newspaper‟s discussion boards

Alexander Preisinger
Talk or oral contribution
5.7.2011 - 5.7.2011

migration.macht.schule. rassismus in online-diskussionsforen über migration und bildung

Alexander Preisinger
Bildungsforschung (in) der Migrationsgesellschaft
Conference, Talk or oral contribution
5.5.2011 - 5.5.2011

migration.macht.schule: rassismus in online-diskussionsforen über migration und bildung

Alexander Preisinger
Online Diskurse: Multimodalität - Hypertextualität -Transmedialität
Conference, Talk or oral contribution
21.1.2011 - 21.1.2011

migration.macht.schule: Rassismus in Leserkommentarforen über Migration und Bildung

Alexander Preisinger , Niku Dorostkar , Rudolf de Cillia , Karlheinz Mörth
Nicht angegeben
Other, Poster presentation
..2011 - ..2011

Showing entries 101 - 107 out of 107
[Translate to Englisch:]